۱۴۰۳.۰۷.۰۵

سمیه دهقان زاده- خبرنگار، کارگردان نمایش «فقط خودم» گفت: این نمایش دارای دو لایه مفهومی است. لایه اول آن برای بچه‌هایست که تک فرزند هستند و در لایه زیرین زنگ خطری برای خانواده‌هایی است که همچنان تمایل دارند تک فرزند باقی بمانند. 

محمد جهانپا، کارگردان نمایش «فقط خودم» در گفت‌وگو با روابط عمومی حوزه هنری درباره نحوه شکل‌گیری تا اجرای این نمایش اظهار داشت: «فقط خودم» به نوعی سفارش حوزه هنری کودک و نوجوان است. 

اما روند آن به این صورت بود که مسئولان این نهاد تصمیم گرفتند که مجموعه آلبوم‌های شنیدنی برای کودکان تولید کنند، وقتی تولید آلبوم‌ها انجام شد به جهت اینکه سال‌ها بود که در این ژانر کار اساسی و خوب تولید نشده بود، دوستان فایل آلبوم‌ها را در اختیار ما قرار دادند و به من گفتند که از بین این آلبوم‌ها، یکی را انتخاب کنید و به آن جنبه نمایشی دهید.

وی در ادامه توضیح داد: من آلبوم موسیقی به آهنگسازی «آرمان مهربان» را انتخاب کردم و پنج قطعه از این آلبوم را برای نمایش «فقط خودم» استفاده کردم.

این کارگردان درباره قصه نمایش گفت: قصه‌ای ک ما سوار این کار کردیم داستان یک دختر لوس و نازپرورده تک فرزند است که  قرار است به زودی خانواده او صاحب فرزند دیگری شوند، اما هنوز این موضوع را به این بچه نگفته‌اند و این دختربچه، تنهایی و بودنِ فقط خودش در خانواده را خیلی دوست دارد و به هیچ وجه حاضر به همراهی برای پذیرش یک فرزند دیگر در خانواده نیست، تا اینکه در یک سفر خیالی به سرزمین مورچه‌هایی وارد می‌شود که پر از خواهر و برادر است. در این سفر ماجراهایی که برای او اتفاق می‌افتد که وقتی برمی‌گردد به نوعی رویکرد و ذهنتش نسبت به قبل، تغییر کرده است.

«فقط خودم» دارای دو لایه مفهومی است 

جهانپا در ادامه بیان داشت: این نمایش دارای دو لایه مفهومی است. لایه اول آن برای بچه‌هایست که تک فرزند هستند و در لایه زیرین زنگ خطری برای خانواده‌هایی است که همچنان تمایل دارند تک فرزند باقی بمانند.

 این نمایش تلنگری به این پدر مادرهاست که اگر این اتفاق بیافتد، بیشتر از همه بچه‌ها آسیب می‌بینند، چرا که خوب نیست بچه‌ها بنا به خواست والدینشان تنهایی را تجربه کنند و  در بزرگسالی خواهر و برادری نداشته باشند. در حقیقت جریان نمایش از دوسو برای مخاطب خودش در حال اجرای یک کار هنری است.

جهانپا درباره بازخورد مخاطبان در چند روز ابتدایی اجرا گفت: آنچه که من تا به امروز مشاهده کردم نشان از رضایت تماشاگران دارد و نشان‌دهنده این است که هدف و مدل اجرای نمایش به خوبی محقق شده است‌.

وی در پایان اظهار داشت: من از فکر خوب حوزه هنری کودک و نوجوان برای تولید چنین آثاری تشکر می‌کنم و این نویدبخش اتفاقات خوبی است چرا که اساتید دیگری هم در این زمینه در حال تولید اثر هستند و جریان نمایش کودک و نوجوان به صورت جدی پیگیری می‌شود.

 اما چالش اصلی بخش نوجوان است. من قائل به تفکیک بخش کودک و نوجوان هستم ما برای کودک تکلیفمان مشخص است، اما در این عرصه نوجوانان تا هفده سالکی رها شدند و ما باید بیشتر به آنها بپردازیم و کارهای خوبی هنری برای آنها تولید کنیم. در حقیقت امروز، نوجوان پاشنه آشیل ماست و باید بیشتر به آن بپردازیم.

نمایش «فقط خودم» نوشته مهدی سیم‌ریز و کارگردانی محمد جهانپا نمایشی ویژه مخاطب کودک و نوجوان بالای ۶ سال است که از ۱ تا ۱۵ مهر سال جاری هر روز از ساعت ۱۸ به مدت ۴۵ دقیقه در تماشاخانه مهر حوزه هنری، به نشانی تهران، تقاطع خیابان‌های حافظ و سمیه اجرا می‌شود. این اثر نمایشی که تهیه‌کنندگی آن را سجاد عباسی بر عهده دارد و با حمایت مرکز امید (حوزه هنری کودک و نوجوان) تولید شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha